Duckface

Deze week ben ik geen Rechtvaardige Rechters meer tegengekomen. Wel ben ik me een ongeluk geschrokken van het schaap dat na de restauratie  van het Lam Gods tevoorschijn gekomen is. Wat voor een demonisch schepsel is me dat? Die uitdagende blik en die opgespoten lippen…ha ha ha.

(Prentje via kerknet.be, ik hoop dat dat even mocht. Anders haal ik het wel weg)

Anyway, genoeg over lammeren. Hier wat updates.

Ons academiejaar zit erop en vorige weekend waren het opendeurdagen. Je kunt dan het hele weekend overdag de ateliers binnenlopen en eens kijken wat daar gebeurt in de lokalen waar achter de grote ramen gipsen Griekse helden pronken met hun blote bips.

Ons atelier is dan opgeruimd, de ezels staan grotendeels aan de kant en aan de wanden hangt er een selectie van de kunstwerken die we bij elkaar geprutst hebben. Er staan een paar ezels rondom en een paar vrijwilligers kunnen daar dan wat zitten schilderen als demo om nieuwe “klanten” te lokken. Ik had me opgegeven voor zondag late namiddag. Met een WK voetbal en een kermis in de stad dacht ik dat het rustig zou zijn, maar het was heel druk. Allemaal ouders en grootouders die eens kwamen kijken wat de kinderen het afgelopen jaar hadden uitgevoerd en dan maar ineens ook bij ons kwamen piepen. Ik had al snel door dat het niks voor een introvert als ik was, schilderen terwijl er mensen over je schouder meekijken en luidop hun ongezouten (in het Engels is het juist weer wel gezouten, raar genoeg) mening geven. Ongeveer hetzelfde als op kantoor een lastige telefoon met een boze klant te moeten doen terwijl iedereen stiekem meeluistert.

Ik had een foto van een Italiaan van rond 1860 van Julia Cameron gekozen om te schilderen wegens het simpele onderwerp en palet. Het opzet stond er na een paar uur op maar ik ga hem uitvegen en opnieuw doen want het is niet ok.

Just for the record, dit was het:

Nog wat spullen van afgelopen jaar:

Vrije Halskopie

Kennis in raar perspectief in paparazzistijl (op scheve kader Made in China):

Miniatuurtjes van Dante en Vergilius in klei voor bij een abstract 3D schilderij van de hel (de achtergrond hoort er niet bij).

***

Binnenkort zal er meer tijd zijn om eindelijk alles wat thuis onafgewerkt rondslingert af te maken (inclusief onze gordijnen eindelijk eens korter maken, archieven sorteren etc) en ‘s avonds die stapel ongelezen boeken kleiner maken.

Eergisteren tussendoor nog een paar schetsjes gemaakt:

Een waterverf ignudo naar (een postkaartje van) Michelangelo dat ergens in een boek stak. De bedoeling was frescostijl maar het is eerder friscostijl geworden.

En een snel probeersel naar een (publiek domein) foto van een hele rare Duitser die hele rare foto’s van verklede jongens maakte (van Gloeden of zoiets, vind het niet meteen terug):

Live werken is wel beter maar jonge jongens inhuren en in meisjeskleren steken is misschien niet meer zo done tegenwoordig.

Verder kreeg ik een paar dagen geleden een melding dat een van mijn apps gehackt was door een Rus en ik ben toen een hele dag bezig geweest met mijn wachtwoorden te veranderen.

In theorie was er vandaag een bezoek aan Sanguine in Antwerpen maar een overbelaste pees stak er een stokje voor. Het zal voor volgende week of zo zijn.

See you lators, alligators.

 

 

2 thoughts on “Duckface

  1. Leuke werken 🙂
    Ivm dat schaap, de reden staat blijkbaar nog ter discussie (cfr uitleg restaurateurs gisteren in MSK Gent). Maar dat het schaap snel overschilderd werd, is zeker. Blijkbaar is ook de duif op het paneel niet origineel. Die zou dus eigenlijk weg moeten maar ze maakt nu zo sterk deel uit van het beeld dat de duif ook na de restauratie zal blijven staan.

    1. Ben zelf nog niet gaan kijken naar de verbeterde versie dus zo op scherm ziet dat er toch vaak heel anders uit. Altijd weer die vraag: hoever mag/kun je gaan met een restauratie? (niet zover als met Monchichi Jezus ha ha).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.