Dienstmededeling: Beetje bij beetje ben ik de website wat aan het hertimmeren, vooral de pagina’s uit het menu. Ik zet rechts in de kolom wat ik aangepast heb.

Ondertussen ben ik in dubio – en ik ben niet alleen – of ik mij naar de grote van Eyck-tentoonstelling in Gent ga begeven. Na het bestuderen van de lijst met werken die er te zien zijn volgens de website van de tentoonstelling ben ik nog onbeslister.

Argumenten contra in volgorde van belangrijkheid, de minst belangrijke eerst:

A) Het is nogal duur (tja, het zal allemaal ook wel behoorlijk wat gekost hebben).

B) De laatste megagehypete evenementen waar ik naartoe ben geweest zijn erg tegengevallen. Te druk en te hoog gespannen verwachtingen.

C) Belangrijkst van al: de drie schilderijen die mij het meest interesseren zijn er niet bij als ik op de lijst mag afgaan, namelijk:

1) Het haast legendarische oorspronkelijke gestolen paneel De Rechtvaardige Rechters:

De eerste rechter ziet er op deze versie uit alsof hij denkt: Komaan mannen, wat is dat hier allemaal?

God weet waar dat naartoe is. Er zijn minstens twee kopieën. Michiel Coxcie heeft in de 16e eeuw een kopie geschilderd van het Lam Gods voor Filips II en nadat het gestolen werd in 1934 en spoorloos bleef, heeft Jef Van der Veken nog een kopie geschilderd, aan de hand van Coxcies kopie. Ik toon ze hier maar don’t shoot me als ik me ergens vergis want ze lijken op elkaar in lage resolutie. Misschien is dat zelfs twee keer dezelfde, ha ha ha. De originele kun je herkennen aan de lange klep van de pet van de man in het midden die een stuk van het gezicht van de man naast hem verbergt.

Coxcie
J. Van der Veken

2) Kanselier Rolin en de Madonna

De kanselier hangt in het Louvre

Ik ben tussendoor nog altijd bezig met het onderzoek naar de kanselier en zijn familie, o.a. Jean Rolin, de kardinaal van Autun, een lelijke vent die wel een allerschattigst schoothondje had:

3) Het altaarstuk van Joris van der Paele

Dit hangt in Brugge en heb ik vorig jaar nog gezien
19eeuwse gravure van het schilderij.

Ten eerste is het goed geschilderd en ten tweede zit er in het reliek van Karel de Stoute een referentie naar st. Joris rechts. Het reliek dateert van 1467 en bevindt zich in de tresoor van de kathedraal van Luik. Karel bestelde het als een soort boetedoening voor het geweld tijdens de Bourgondisch-Luikse oorlogen. Ironisch genoeg bevindt het reliek zich in dezelfde kerk waar de Geefs’ Esprit du Mal te zien is, waar de quest mee begonnen is. Dit staat dus ook nog op de to-do-lijst.

Misschien was het niet de bedoeling maar dit blijft toch wel een hoogst angstaanjagend beeldje.