[Gonna do this in Dutch]

Het zag ernaar uit dat dinsdag de enige dag met redelijk weer zou zijn dus die dag ben ik naar Brugge getrokken. Ik had op voorhand een beetje een route uitgestippeld met wat ruimte voor improvisatie. De dingen die we afgelopen zomer al hadden gedaan stonden niet op de agenda. Ik ben wel op een of andere manier mijn foto’s van toen kwijtgespeeld, misschien staan ze nog op een andere geheugenkaart. Ik ga de dag over drie posts verdelen, anders wordt het nogal zwaar qua beelmateriaal.

Om me bezig te houden tijdens de lange treinreis heb ik een e-biografie van KdS aangeschaft. Er zijn er massa’s, een hoop in het publiek domein, maar ook een aantal van de afgelopen vijf jaar. Ik heb er de meest recente uitgekozen, nl. deze:

De omslag is niet meteen de meest boeiende van het heelal maar de inhoud valt goed mee. Voor een non-native speaker vind ik het tot nu toe heel vlot leesbaar. Ik heb een vierde van het boek gelezen. Dat lijkt weinig maar het is een dik boek. Tot nu toe geen nieuwigheden, en ook weer een paar gaten maar toch de moeite.

Ik ben eigenlijk eerst naar de O.L.V. Kerk gegaan want dat was mijn hoofddoel maar ik ga hier nu eerst wat prentjes tonen van het Groeningemuseum waar Vlaamse Primitieven hangen (slechte naam overigens). De schilderijen hangen chronologisch dus je start in de 15e eeuw. Het was een beetje grappig want ik stond een schilderij uit het atelier van Hieronymus Bosch aandachtig aan het bekijken, gezien ik iets gelijkaardigs aan het schilderen ben en je uit foto’s niet alles kunt opmaken, komen er twee vrouwen voorbij, op weg naar de volgende zaal. Een van de vrouwen merkt dat ik belangstellend het schilderij bestudeer, blijft staan, kijkt naar het plaatje en roept dan tegen de andere vrouw: ‘Zie, dat is hier een Jeroen Bosch, en gij zoudt daar zomaar aan voorbijlopen!’ Ja, sorry, misschien onnozel maar ik vond dat heel grappig, dat getriggerd zijn op namen ipv wat erop staat.

Anyway. Vlak daarna hangt een van de beroemde van Eycken, nl Madonna met kannunik Joris Van der Paele. De foto’s zijn met een telefoon genomen, meer als geheugensteun, dus kwaliteit minimaal. Onbekende man ernaast ‘for size’:

Het is moeilijk zo te tonen hoe verbluffend goed dat dat geschilderd is en hoe fris die kleuren zijn. Je moet rekening houden dat dat schilderij bijna 600 jaar oud is. 600 jaar! (Als ze tenminste niet slinks een kopie uit Dafen hebben opgehangen toch HA HA HA). De verf op onze muren zit er nog geen tien jaar op en die is al verkleurd. Als zijnota: Sint Joris rechts wordt weerspiegeld in de reliekhouder die Karel dS besteld heeft als een soort boete voor de wreedheden tegen Luik. Hier ter herinnering de reliekhouder die zich te Luik bevindt (ook op de bucketlist):

Hier wat details die me opvielen:

De rafelrandjes van het tapijt.

De tegelvloer. De ramen zijn ook erg knap gedaan maar dat viel niet zo goed te fotograferen. Maarre… je moet het eigenlijk in het echt zien.

Het harnas van Sint Joris.

Vlak ernaast hangt een kopie naar Rogier van der Weyden (atelier van?) van Sint Lukas tekent de Madonna. Er zijn verschillende versies van dit schilderij. Detail:

Het schilderij doet in vele opzichten denken aan de Madonna en kanselier Rolin van van Eyck. Dat schilderij hangt niet in Brugge, maar je moet het maar eens opzoeken.

Nog een van mijn favoriete primitieven – hier alleen de zijpanelen -, het Moreeltriptiek van Hans Memling. Het is een redelijk groot schilderij, btw.

Die kleuren…

Er hangen nog massa’s andere oude schilderijen maar vergeleken met deze drie en vooral de Madonna, vallen die toch wel een beetje in het niet.

De Flip hing er ook, een tamelijk crappe versie, overigens maar wel met onmiskenbare seutige uitstraling.

Ik vind het nog altijd bizar dat die zoveel minaressen had. Het zal wel om zijn goud en titels te doen geweest zijn, HA HA HA. Maar die had zijn zoon ook… maar die mens had weer andere problemen.


Voor de rest nog een paar nieuwere dingen. Zoals een heel dramatische barokke Sebastiaan in een donker hoekje:

En nu een van mijn andere favorieten van het museum, eveneens in een donker hoekje, nl De slag van Lekkerbeetje van Sebastiaan Vranckx (1601). Het heeft een stripverhaalachtige uitstraling en vooraan ligt er een man in wapenrusting met een geweer geveld en bloedend neer.

En dan die eigenaardige naam Lekkerbeetje. Ik wist niet wat het voorstelde en ik ben het gaan opzoeken. De Wikipedia-pagina vertelt het hele verhaal. Het verhaal is lichtjes absurd, net als het schilderij.

Ik sluit af met een relatief modern schilderijtje van Maria van Bourgondië.

Ik heb uiteraard maar enkele foto’s genomen, ik kwam vooral om zelf te kijken.